Thursday, November 25, 2010

Thanksgiving

I går var det Thanksgiving i USA, något som vi tack och lov inte har anammat här i Sverige. Inte för att det är något fel på högtiden som sådan. Tvärtom är det nog den trevligaste av alla högtider jag har träffat på. Bakgrunden till firandet är dock helt lokal varför ett firande utanför USA's gränser skulle bli minst sagt krystat.

Däremot kanske vi skulle behöva en helg då vi uttrycker tacksamhet. Jag upplever inte så mycket tacksamhet här i Sverige. Vi är antingen ganska nöjda eller rent av missnöjda, men tacksamma vet jag inte om vi brukar vara.

De flesta av oss har mycket att vara tacksamma över, men detta har vi glömt bort eller kanske aldrig brytt oss om. Kanske försvann den känslan i takt med sekulariseringen? Inte för att jag uppfattar den gamla svenska kyrkan som styrd av tacksamhet, snarare underkastelse.

Själv ska jag idag bland annat vara tacksam över att större delen av min omgivning är friska, att mina barn är engagerade i skolan och att det inte blåser så mycket längre eftersom det då hade varit riktigt svinkallt.

3 comments:

  1. Hade skrivit ett långt inlägg här om tacksamhet...så plupp. Försvann det.

    Summan av det hela var att jag tror att man har lättare att känna tacksamhet om man inte alltid är trygg. Trygghet är jättebra men tränger undan tacksamheten. Men det är ju bara jag som tror så. Sen är väl vi svenskar i allmänhet inte de som pratar om våra känslor till höger och vänster, berättar för folk vad vi känner och tycker?

    Jag är tacksam för att du skriver så bra och att jag får läsa det!

    ReplyDelete
  2. Tänkvärt!! Bra att man blir påmind, man tar mycket för givet; speciellt här i Sverige tror jag! Kram Ann PS här är min blog som vi har inom familjen: stylebyarthur.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Anna: Jag tror att du har rätt angående tryggheten. Den skapar en bild av självklara rättigheter och vem är tacksam åt något som är självklart?Jag är tacksam över att du läser och uppskattar det jag skriver :)

    Ann: Tack för länken!

    Kram till er båda!

    ReplyDelete