Monday, January 17, 2011

Acid

I mina ögon är Sverige ett liberalt land där det är svårt att provocera verbalt. Det mesta är OK att säga öppet, även i media. USA uppfattar jag däremot som tvärtom. Där blippas det i radio när det kommer svordomar och folk provoceras av både det ena och det andra uttalandet.

Inom ett område är det dock helt det motsatta som råder - droger.

Häromdagen lyssnade jag på en intervju med Billie Joe Armstrong från Green Day på NPR, amerikansk public radio. Han berättade att han i sin ungdom testade såväl alkohol, marijuana som acid.

Vad hade hänt i svensk media vid ett sådant erkännande? Dagen efter hade det varit på kvällspressens löpsedlar i stor fet stil. Intervjuaren i radio hade troligen inte vetat vilken fot hon skulle stå på för att så smidigt som möjligt fortsätta intervjun, utan att ge det just sagda alltför mycket uppmärksamhet.

Vad gör Terry Gross? Hon frågar honom hur han upplevde sina Acid trippar. Var det en positiv eller negativ upplevelse? Vad exakt hallucinerade han?

Om vi tror att vi inte har några heliga kor längre i Sverige, så får vi inte glömma bort det där med droger. Bortsett från alkohol som hos oss inte räknas som en drog.

Jag vill genom detta inte på något sätt sanktionera användandet av droger, vilket jag självklart är starkt emot (även om jag dricker alkohol). Jag vill bara uppmärksamma skillnaden i våra kulturer. Det är inte alltid USA som står för moraliserandet.

No comments:

Post a Comment