Thursday, January 27, 2011

Trettondagsafton

I går inkasserade jag min födelsedagspresent från några av mina käraste vänner. Presenten var en teaterbiljett på Stadsteatern inklusive sällskap. Jag fick själv välja föreställning och valet föll på Trettondagsafton.

Denna förväxlingskomedi spelades för några år sedan på Dramaten, men i Stadsteaterns regi blir den naturligtvis helt annorlunda. Starkaste rollen i Stadsteaterns version har Narren, en karaktär jag inte ens kommer ihåg från Dramatens uppsättning. Pia Johansson är helt sanslös som narr och gycklar oavbrutet, även under pausen. Bland annat lånar hon i pausen en mössa av en tonåring i publiken som hon bär under hela andra akten. Min första tanke när jag lämnar föreställningen är om den stackars flickan någonsin får tillbaka sin mössa igen.

Efter föreställningen delade vi fyra i sällskapet på en flaska vin på Smak, vilket gjorde kvällen komplett. Jag kan inte i ord nog förmedla hur glad jag är över mina underbara vänner. Mitt liv skulle vara betydligt fattigare dem förutan.

1 comment: